تورج اصلانی از فیلم جدیدش «بی سرزمین» گفت
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۱۰۴۰
تورج اصلانی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بی سرزمین» در نشست خبری این اثر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق گفت: داستان این فیلم در مورد زندگی، جنگ، موسیقی، پناهجویی و تولد است. این اثر، اتفاقات بعد از جنگ با داعش را برای مخاطب خود بازگو میکند.
به گزارش عصر ایران، نشست خبری فیلم سینمایی «بی سرزمین» (بینیشتمان) Landless تولید کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie با حضور تورج اصلانی نویسنده، کارگردان و تهیهکننده این فیلم، «رهز ههلکهوت رهشید» Raz Halkawt Rashid تولید مشترک از اقلیم کردستان عراق و «بهروژ ئاکرهیی» مشاور فیلمنامه و از بازیگران این اثر سینمایی با حضور خبرنگارها،شنبه ۲۶ تیر ماه جاری (۱۷ جولای ۲۰۲۱) در «سیتی سینما» در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تورج اصلانی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بی سرزمین» در آغاز این نشست خبری گفت: مراسم افتتاحییه، فرش قرمز و نخستین اکران «بی سرزمین» به مناسبت عید سعید قربان؛ با حضور بازیگران و دیگر عوامل اصلی تولید این اثر، در ساعت ۱۹ روز سهشنبه ۲۹ تیر ماه جاری (۲۰ جولای ۲۰۲۱) در «سیتی سینما» در شهر سلیمانیه برگزار میشود.
وی در مورد عوامل فیلم سینمایی «بی سرزمین» گفت: در «بی سرزمین» ترکیبی از عوامل حرفهای از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، عراق و اقلیم کردستان حضور دارند و بازیگران سرشناسی از این مناطق به چهار زبان کُردی، ترکی، عربی و فارسی بازی کردهاند، از جمله؛ «شوان عطوف» بازیگر سرشناس اقلیم کردستان، «هانی مجتهدی» خواننده نامآشنای کُردستان ایران، «جاهیت شاهین یالچین» Cahit Şahin Yalçın بازیگر مطرح از کُردستان ترکیه، «بهروژ ئاکرهیی» شاعر، مترجم، عکاس و داستاننویس سرشناس کُرد، به عنوان مشاور فیلمنامه و بازیگر؛ از نخستین روزهای نوشتن فیلمنامه با من همراه و همگام بود و همچنین «ریکیش شهباز»، «بنگین علی» و «هاکار عبدالقادر محمد» از بازیگران اقلیم کردستان، «بولت کاسِر» Bülent Kaser بازیگر مطرح و باتجربه از کشور ترکیه، «محمود بهرازی» آهنگساز و موسیقیدان سرشناس و باتجربه کُرد سوری ساکن «روژئاوا» و آقای «رهز ههلکهوت رهشید» تولید مشترک از شهر سلیمانیه ما را در ساخت این اثر کمک کردند.
همچنین نارین محمدی، فرمیسک رحیمزاده، طاها عبدالکرم ابوبکر، روال نافگوندی، ئاسو رفیق، هورامان و دیگر بازیگرانی از شهر حلبچه نیز دلسوزانه ما را در ساخت این اثر همراهی سینمایی کردند.
اصلانی در مورد داستان «بی سرزمین» گفت: در مجموع، داستان این فیلم در مورد زندگی، جنگ، موسیقی، پناهجویی و تولد است. این اثر، اتفاقات بعد از جنگ با داعش را برای مخاطب خود بازگو میکند؛ مردم زیادی برای نجات جان خود و همچنین به دلیل ویرانی و عواقب جنگ، مجبورند که خانه، کاشانه، شهر و دیار خود را ترک کنند و در واقع به دنبال سرزمین جدیدی میگردند تا در آنجا با آرامش و آسایش، بقیه زندگی خود را سپری کنند.
نویسنده و کارگردان «بی سرزمین» در مورد برنامه اکران سراسری این اثر سینمایی در کشور عراق گفت: آقای «رهز ههلکهوت رهشید» تولید مشترک «بی سرزمین» به همراه همکاران خود، برنامهریزی دقیقی کردهاند که اکران سراسری این فیلم، از روز سهشنبه ۲۹ تیر ماه جاری (۲۰ جولای ۲۰۲۱) در سینماهای شهرهای مختلف اقلیم کردستان آغاز شود و در ادامه، قرار است در سینماهای دیگر شهرهای کشور عراق نیز روی پرده برود.
در ادامه این نشست خبری «رهز ههلکهوت رهشید» تولید مشترک فیلم سینمایی «بی سرزمین» گفت: مراسم فرش قرمز «بی سرزمین» در نخستین روز عید سعید قربان؛ با حضور بازیگران و دیگر عوامل اصلی تولید این اثر، در «سیتی سینما» در شهر سلیمانیه برگزار میشود و در روز دوم هم عید هم اکران سراسری آن، در تمام سینماهای شهرهای مختلف اقلیم کردستان از جمله؛ در سالنهای سینمایی «امپایر سینما» در شهر اربیل، در سالنهای سینمایی «دهوک مول» در شهر دهوک، در سالنهای سینمایی «تایم سنتر مول سینما» در شهر کرکوک و همچنین در سالنهای «سیتی سینما» در شهر سلیمانیه آغاز میشود، در ادامه هم در دیگر شهرها و مناطق اقلیم کردستان شامل؛ کلار، حلبچه، رانیه، سوران، کوی سنجق و ... روی پرده میرود. همچنین برنامهریزی کردهایم تا «بی سرزمین» در آینده نزدیک در سینماهای بغداد و دیگر شهرهای عراق نیز اکران شود.
تورج اصلانی در مورد انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «بی سرزمین» گفت: ما بر مبنای داستان، بازیگران را انتخاب کردیم. داستان اصلی بر محوریت یک خواننده زن کُرد است؛ من قبل از اینکه به بازیگری که این نقش، را ایفا کند؛ فکر کنم به این فکر میکردم که بیننده بایستی این فیلم، برایش باورپذیر باشد؛ از «هانی» به عنوان خواننده حرفهای و سرشناس درخواست کردم که این نقش را ایفا کند. بعد از حضور ایشان، بیشتر بر روی تکنیک و مهارت بازیگری کار کردیم.
این سینماگر در مورد مشارکت دولتی در ساخت «بی سرزمین» گفت: این فیلم، بدون حمایت هیچ اسپانسر دولتی و هیچ حزبی تولید و آماده نمایش شده است و در واقع، محصول سینمای مستقل کُردستان است. با پول پسانداز شخص بنده و کاک «رهز ههلکهوت رهشید» این فیلم را تولید کردیم.
در بخش دیگری از این نشست خبری «بهروژ ئاکرهیی» مشاور فیلمنامه و بازیگر «بی سرزمین» گفت: راستش، من در هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» در سال ۲۰۱۹، به عنوان داور بخش رقابتی فیلمهای کوتاه «سینمای کُردی» حضور داشتم و در دیداری که با تورج اصلانی داشتم، سیناپس و بخشهای کوتاهی از «بی سرزمین» را که در ایران فیلمبرداری کرده بود به من نشان داد، خیلی برایم جذاب بود و در ادامه، داستان فیلم را برایم بازگو کرد که در مورد مهاجرت و کوچ اجباری کُردهاست. تورج از من خواست که فیلمنامه را با هم بنویسیم. خب، من در ابتدا این همکاری را خیلی جدی نگرفتم و موضوع را فراموش کردم. ولی بعد از دو هفته؛ تورج، فیلمنامه را به فارسی برای من فرستاد و گفت بر روی آن کار کن و هفته آینده هم به کوردستان میآیم. در واقع، در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفتم. پس، شروع به ترجمه فیلمنامه کردم، و کار من بیشتر، دقت در مورد لجهههای مختلف زبان کُردی بود.
وی همچنین گفت: اکثر سینماگرانی که در کردستان مشغول کار هستند از دوستان خوب من هستند و آنها را دوست دارم و به خودم حق میدهم از آنها انتقاد کنم. چون یک مشکل اساسی در سینمای کُردی وجود دارد و آن هم این است که خیلی جدی بر روی فیلمنامه کار نمیکنند؛ فیلم کُردی امروزه با مشکل لجههها روبرو است. ما متأسفانه در برخی از فیلمهای کُردی آثاری را مشاهده میکنیم که خواهران و برادران یک خانواده، هر کدام با یک لجهه مختلف صحبت میکنند و این باعث میشود بیننده کُرد آن را باور نکند. یعنی سینمای کوردستان با مشکل باورپذیری، حتی در زبان و لهجه با مشکلی اساسی روبرو است.
این داستاننویس و نامزد دو دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری در ادامه سخنانش تأکید کرد: واضح است که کارگردانان کُرد، نگاهشان به خارج از مرزهاست، و من همیشه گفتهام، سینمای کُردی تا به امروز، سینمایی در مورد کُردهاست و نه برای کُردها. فیلمها برای خارج از مرزها ساخته میشوند، به این معنی که لطفا ما را ببینید؛ خب وقتی وضعیت از این قرار باشد، پس توقع غلطی است که فیلمساز کُرد، گلایه کند از اینکه مردم در کردستان چرا به تماشای آثار ما نمینشینند. خب من میگویم شما آثارتان را برای مردم کوردستان نساختهاید و از نظر زبانی یک ذره هم به شما باور نمیکنند. بخش دیگر، مشکل سینمای کوردی به بازیگران کُرد برمیگردد، آن ها متاسفانه تنبل هستند و لجهههای مختلف زبان کُردی را یاد نمیگیرند، حتی لجهه شهر همسایه خودشان را هم بلد نیستند. بازیگری فقط صورت زیبا و هیکل ورزیده یا کشیده نیست؛ بازیگری بایستی در چشم، صدا، نگاه، صورت، حرکت و ... آنها وجود داشته باشد. این امر در سینمای جهان عادی و حتی بدیهی است. به عنوان نمونه، «ژولیت بینوش» Juliette Binoche بازیگر سرشناس و ستاره سینمای دنیا به زبانهای فرانسه و انگلیسی و ... به ایفای نقش پرداخته است. این عجیب نیست. بلکه بدیهی است.
ئاکرهیی در ادامه سخنانش اظهار داشت: کاری که تورج اصلانی از من خواست کار بر روی لجهههای مختلف زبان کُردی بود؛ من فیلمنامه را از فارسی به کُردی ترجمه کردم و زبان و لهجهها را طبق موقعیت و شرایط خاص کوردستان در آوردم. برای همین، میتوانم بگویم هر شخصیتی که در «بی سرزمین» بازی کرده و حرف زده، زبان و لهجهی دقیقاً همان منطقه را دارد.
«بهروژ ئاکرهیی» مشاور فیلمنامه و بازیگر فیلم سینمایی «بی سرزمین» در پایان این نشست خبری گفت: هنگام ساختن این فیلم، مشکلات و کمبودهای زیادی داشتیم و ناچار بودیم هر شب بنشینیم و سکانسهای فردا را طبق داشتههای آن روزمان بازنویسی کنیم؛ چون همه چیز، دائم در حال تغییر بود و ما مجبور میشدیم خودمان را با شرایط وفق بدهیم تا فیلمبرداری را به اتمام برسانیم. چون نخستین تجربه سینمای مستقل کوردستان بود؛ سینمای مستقلی که بایستی بر روی پاهای خودش بایستد. سینما هم مثل هر حوزهای باید روی پاهای خودش بایستد و اگر این اتفاق نیفتد؛ موفق نخواهد شد، و ما برای انجام این مهم، تلاش خودمان را کردیم.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: مشاور فیلمنامه شهر سلیمانیه اقلیم کردستان نشست خبری فیلم سینمایی تولید مشترک تورج اصلانی سیتی سینما زبان ک ردی بی سرزمین سینمای ک بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارکرد انتقادی فیلمهای مستند کمرنگ شده است
سعید الهی، تهیهکننده مستند «قویدل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبهگر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایتهای ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.
اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان میآورند؛ هزینههای تولید به شدت بالا رفته، اما برآوردها افزایشهای حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژهیابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبهگری را تا حدودی از دست داده و ضعیفتر شده است.
در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفتوگویی با سعید الهی داریم. او از تهیهکنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلمهای مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری میبایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشفهای جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.
وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا میتوان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسلهای امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایهگذاری برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیتهای تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهههای گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.
تهیهکننده بهترین مستند جشنوارههای فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» میتواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآوردههای خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسلهای مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسانها به یکدیگر و پرهیز از فردگراییهای افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولتها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستیها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.
الهی ضمن قدردانی از برنامهریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلمهای کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلمهای به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشهورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.
وی به ضرورتهای فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاستگذاری درست و حرفهای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه میتواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولتها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرجهای احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواستههای منطقی و حرفهای آنان ندارند.
الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز میکنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعههای روابط عمومی در سازمانهاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینههای سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینههای تولید با پولپاشی و ولخرجیهای بیدلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورمهای احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.
وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایههای تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزیهای زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.
«قویدل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیهکنندگی سعید الهی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است.